Svefa har under hösten 2021 och våren 2022 arbetat med att upprätta en Lokalförsörjningsplan* för Danderyds församling. Det övergripande målet med lokalförsörjningsplanen är att säkerställa ändamålsenliga lokaler till rimliga kostnader.
Några av de arbetsområden som utretts har varit; att definiera mål med församlingens fastighetsägande, omvärldsbeskrivningar och medlemsprognoser, identifierat framtida verksamhetsförändringar med bäring på lokalbeståndet samt åtgärdsförslag och konsekvensanalys. Uppdraget har omfattat såväl församlingens lokaler som begravningsverksamhetens lokaler och mark.
Arbetet har bedrivits i projektform där Svefa agerat projektledare och där medarbetare i församlingen varit involverade under hela processen. Lokalförsörjningsplanen har beretts i Kyrkofullmäktige och dess Fastighetsutskott.
En särskilt utmanande aspekt i arbetet med att upprätta Lokalförsörjningsplanen har varit att få kontroll på de underhållskostnader som är förknippade med församlingens fastighetsägande, både idag och över tid. Därför har Svefa parallellt med framtagande av Lokalförsörjningsplanen även upprättat en 30-årig underhållsplan, genom Åsa Bengtsdotter och Jonas Lindqvist. Underhållsplanen ger församlingen en god överblick över vilka typer av underhållskostnader som kommer uppstå för respektive byggnad år för år. Detta arbete har omfattat en teknisk inventering av objekten och en kostnadsbedömning för ett 20-tal ingående komponenter per objekt. Resultatet presenteras i ett användarvänligt visualiseringsverktyg. Med hjälp av verktyget kommer församlingen att själv kunna minska sina underhållskostnader genom en effektiv planering.
”Fastigheter och lokaler är frågor som berör. Både utifrån att det är den största kostnaden, efter personalkostnader, och för att flera av Svenska kyrkans byggnader är helt unika som kulturbärare. Svenska kyrkan har en tusenårig byggnadshistoria och ett kulturarv att förvalta. Det är därför glädjande, men inte förvånande, att det har varit stort engagemang från både medarbetare och förtroendevalda i detta uppdrag.”
Nästa steg för församlingen är att verkställa de åtgärder som föreslås i Lokalförsörjningsplanen. I Danderyds församlingens fall handlar det bland annat om:
Fastställ vilken finansieringslösning som ska vara överordnad och sätt av en budget som motsvarar vad underhållsplanen stipulerar för att undvika underhållsskulder i beståndet
Utse ansvarig roll inom församlingen med ansvar för att verkställa identifierade underhållsåtgärder
Samlokalisera, efter viss anpassning, vissa verksamheter för att optimera lokaler
* En Lokalförsörjningsplan är ett styrdokument med identifierade och prioriterade behov och åtgärder för att åstadkomma en hållbar användning och försörjning med mark, byggnader och anläggningar utifrån behov, åtaganden och ekonomi. Planen omfattar en tidshorisont på 30 år.
Beslut om lokalförsörjningsplaner fattades av kyrkomötet 2016. Beslutet är reglerat i Kyrkoordningen och innebär bland annat att varje pastorat eller församling som inte ingår i pastorat ska ha en lokalförsörjningsplan. Planen bör vara upprättat innan 2022. I dagsläget har endast 30 % av Svenska kyrkans församlingar/pastorat fastställda Lokalförsörjningsplan. Detta är nog i första hand ett resultat av att församlingarna inte kan uppbringa resurser snarare än ett ointresse, säger Henrik Engqvist, seniorkonsult på Svefa Förvaltningsrådgivning och som tidigare varit delaktig i de förarbeten som genomfördes av Svenska kyrkans nationella nivå till följd av beslutet i kyrkomötet, tillsammans med samtliga tretton stift.
Svefa har en bred erfarenhet av arbete med Lokalförsörjningsplaner, både utifrån fastighetsägarperspektiv och hyresgäst/lokalnyttjarens perspektiv. Vi har etablerade processer för detta arbete som väl motsvarar de riktlinjer som antagits inom Svenska kyrkan.
”Med underhållsplanen, och därmed framtida kostnader för fastigheterna, på plats kan vi göra mer kvalificerade bedömningar och prioriteringar i arbetet med Lokalförsörjningsplanen”
Vi kan hjälpa er att effektivisera drift, underhåll och upphandlingar
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Vi kan hjälpa er att effektivisera drift, underhåll och upphandlingar
Henrik Engqvist Affärsschef Förvaltningsstöd
Affärschef Förvaltningsstöd, Svefa Förvaltningsrådgivning
Utbildning
Civilekonom
Henrik har drygt 15 års erfarenhet inom fastighetsbranschen från både leverantörs-, beställar- och konsultsidan. Han har tidigare bland annat arbetat med försäljning, implementering- och affärsutveckling av komplexa FM-, drift- och förvaltningsentreprenader mot både privat och offentlig sektor. Henrik har ansvarat för nationella samverkansprojekt inom fastighetsanknutna IT-stöd, lokalförsörjningsplaner och förvaltningsprocesser.
Henrik Engqvist är Seniorrådgivare och projektledare i uppdrag som rör organisationsutveckling, förvaltnings– och entreprenadstrategier, beställar– och implementeringsstöd samt lokalförsörjning.
Läs mer om Henrik:
Per Ollas Affärschef Förvaltningsrådgivning
Affärschef Upphandlingsstöd
Per har drygt 30 års erfarenhet inom fastighets- och FM-branschen. Han har arbetat brett med större komplexa upphandlingar och outsourcingar och specialiserat sig inom upphandlingar inom entreprenadjuridik med upphandlingsregelverken Aff, AB, ABT och ABK. Per håller utbildningar och föreläsningar inom dessa ämnen och anlitas ofta som specialist vid tvister eftersom han är ledande expert på Aff och har varit aktiv i utvecklandet av systemet sedan 2006.
Per har också en lång erfarenhet av att arbeta med organisationsutveckling, kalkylering, nyckeltal, personaldimensionering o d inom fastighetsföretagande och FM. Per har också en bakgrund att arbetat med utveckling och marknadsföring av drift- och underhållssystem samt genomfört analyser av affärskritiska fastighetssystem. Han har även arbetat med stadsutveckling inom ramen för fastighetsägande med inriktning mot ombyggnad, brottsförebyggande åtgärder, ombildning till bostadsrätt, arbete mot olaga andrahandsuthyrning, information och sociala insatser.
Per är affärschef och ansvarar för Upphandlingsstöd, den enhet inom Förvaltningsrådgivning som främst genomför upphandlingar inom Aff, AB, ABT och ABK men som också har kompetens inom kalkylering, personaldimensionering o d.
Här kan du läsa mer av och med Per:
Sara Jacobsson Affärsområdeschef Förvaltningsrådgivning och Hållbarhetsansvarig
Sara Jacobsson Affärsområdeschef Förvaltningsrådgivning och Hållbarhetsansvarig
Utbildning
Civilingenjör Lantmäteri KTH
Sara Jacobsson är Affärsområdeschef för Svefa Förvaltningsrådgivning som arbetar med strategisk rådgivning inom förvaltningsrelaterade frågor för fastighetsägande bolag och organisationer. Förvaltningsrådgivning omfattar allt från övergripande strategiska organisatoriska frågor till mindre upphandlingsutmaningar och alltid med fokus på digitala och hållbara lösningar och ökat värde för kunden.
Intressant och matnyttigt från Svefa Förvaltningsrådgivning